
Médias : le nouveau troisième pilier de financement
avril 21, 2025
Leidar et legitima s’allient pour lancer une offre conjointe visant à renforcer la légitimité des entreprises et des institutions
octobre 2, 2025Les deux cabinets de conseil en stratégie, basés en Suisse et à portée internationale, unissent leurs expertises afin d’accompagner les entreprises et institutions évoluant dans des environnements complexes et instables.
Genève, Suisse – le 2 octobre 2025 - Cette offre s’adresse avant tout aux entreprises et institutions dont l’existence, la mission ou la crédibilité sont mises à l’épreuve, que ce soit en raison de choix stratégiques, de l’évolution des attentes sociétales et normatives, ou d’un écart croissant entre leur intention et la perception de leur environnement. Elle vise à clarifier leur cap stratégique, à restaurer leur capacité d’action, et à repenser en profondeur leurs modes d’engagement avec l’ensemble de leurs parties prenantes.
- Leidar , cabinet international de communication et d’affaires publiques basé à Genève, accompagne les dirigeants dans la définition de leur cap stratégique, et le déploiement de campagnes d’influence à l’échelle globale.
- legitima , cabinet suisse spécialisé dans les enjeux de légitimité, propose des diagnostics approfondis, une lecture stratégique des vulnérabilités institutionnelles et propose des outils de légitimation.
Selon Lukasz Bochenek, directeur général de Leidar,« Cette collaboration combine l’expérience de Leidar dans le conseil en stratégie à celle de de legitima sur les enjeux de légitimité, en particulier dans le secteur public ou parapublic. L’instabilité du contexte dans lequel évoluent les organisations les contraint à redéfinir leurs modes d’engagement avec leurs parties prenantes, voire à regagner leur confiance. Ce n’est plus un luxe, c’est une question de survie. »
The new offering is aimed particularly at companies and institutions whose very existence, mission or credibility is being tested by strategic decisions, shifting societal and regulatory expectations, or widening gaps between intent and external perception.
It seeks to clarify strategic direction, restore capacity to act and reimagine how organisations engage with all their stakeholders.
Leidar and legitima are bringing clients an integrated approach rooted in decades of experience advising and leading public and private institutions. The partnership offers:
- legitimacy audits
- analysis of political and societal fault lines
- benchmarking of values, mission, and vision
- definition of a clear strategic direction (North Star) and development of legitimacy narratives
- support for leaders in sensitive, polarised or exposed contexts
- design and execution of stakeholder engagement strategies with policymakers, media, regulators and civil society
- monitoring systems that combine human expertise with AI-driven tools
Gilles Marchand, founder of legitima, added: “Too many organisations still believe performance alone is sufficient. But in regulated, exposed or politically sensitive sectors, it does not guarantee resilience or continuity. Legitimacy has become a strategic imperative. We want to address the root causes of legitimacy loss while, through this partnership, offering concrete levers to restore dialogue and acceptance.”
Together, Leidar and legitima deliver support built on a deep understanding of political, regulatory and institutional dynamics in Switzerland, Europe, the US and at the global level.
About Leidar
Leidar is an international leadership and corporate affairs consultancy, headquartered in Geneva with offices in Brussels, London, Oslo, Washington, New York, Singapore and Dubai. Leidar supports organisations in defining their strategic direction, managing complex issues, and mastering their communications and engagement needs. The firm works across sectors including energy, public health, aviation, shipping, and sustainability.
www.leidar.com
About legitima
legitima is a Swiss strategy consultancy specialising in legitimacy issues. It advises companies and institutions exposed to complex political, social, or regulatory environments marked by conflicting demands. Founded by Gilles Marchand, Director of the Media Philanthropy Initiative at the University of Geneva and former CEO of SRG SSR, the Swiss public service media, legitima draws on a network of experts in Switzerland, France and Canada to help organisations think through, structure and strengthen their institutional position.
www.legitima.ch